Jesus Christ Superstar
Ted Neeley |
We verwachten er veel van en wat zijn we verwend. Dit is een fenomenale bewerking van deze musical en de keuzes van de regisseur zijn één voor één raak gebleken. Het was een zinderend schouwspel, boeiend van begin tot het eind. Je zat op het puntje van je stoel te kijken naar een verhaal dat je al je hele leven kent, dat in 1973 door Norman Jewison een nieuwe dimensie ingetrokken werd en dat nu nog steeds of misschien wel meer boeit.
De regisseur van het geheel was Ivo van Hove, uiteraard bekend als regisseur van Lazarus, de zwanezang van David Bowie. Ivo heeft al vele stukken op verschillende wereldpodia geregisseerd. Ook in Nederland veel samengewerkt met Toneelgroep Amsterdam waaronder veel bewerkingen van Couperus die ik allemaal gezien heb, het indrukwekkende song from from far away en een klein Leven dat hij ook op Westend heeft geregisseerd waar ik het heb gezien.
Gek genoeg misschien maar ik was niet zo onder de indruk van Lazarus en dat is dan het eerste waar je aan denkt als je zijn naam hoort maar toen ik hem googelde kwam ik van alles tegen waar ik dan weer wel van onder de indruk was.
Maar hulde voor de keuzes die hij hier heeft gemaakt. Eerst en vooral het gebruik van een rond podium waar ook op het podium veel publiek heel dicht op het speelveld zit. Het geeft het idee dat je er midden in zit. Dan het gebruik van geen decor en slechts enkele props maar vooral het gebruik van het licht en de grote ventilatoren. Briljant. ook de keuze voor de Engelstalige tekst en het precieze volgen van de soundtrack van de film pakt voortreffelijk uit. En uiteraard het gedurfde zonder pauze spelen komt het stuk zo ten goede. Je zit echt van begin tot het eind in de flow, een pauze had daar afbreuk aan gedaan
Het deed mij ook denken aan de regisseur waar ik lang mee gewerkt heeft en die ook graag met minimale middelen het stuk tot grote hoogten kon laten rijzen.
Dan de keuze voor de personen. Jeangu Macrooy is de Jezus van je dromen, wat een stemgeluid en wat een expressie heeft deze man. Hij heeft het Eurovisiesongfestival debacle met deze rol helemaal achter zich gelaten.
Dan Judas: Lucas Hamming, wat een megatalent is dit toch. Hij speelde de rol van Judas al eerder voor The Passion en zou understudy zijn bij deze musical voor Freek Bartels. Deze heeft echter een begrijpelijke burn out en Hamming heeft de rol helemaal overgenomen. En wat een goede keuze, ik ben gek met Freek maar Lucas zet een magistrale judas neer. Eens te meer blijkt dat Hamming echt een singer-songwriter, acteur, musicalacteur en rockartiest is.
Magtel de Laat als Maria Magdalena heeft de uitstraling en de stem voor deze rol, je leeft mee met haar liefde voor Jezus. Het is pas haar tweede grote rol, zij maakte haar debuut in Het was zondag in het zuiden.
En dan nog een speciale vermelding voor Annas gespeeld door Jules Avery. De musical award voor beste mannelijke bijrol in een grote musical zou hem niet misstaan. Die is de keiharde killer die je aan je zijde wil zien. Koud en geraffineerd komt die over.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten