Democracity
Soms wordt je, als volksvertegenwoordiger, ook gevraagd om je medewerking te verlenen aan het uitbreiden van de kennis over onze democratie of wel hoe wordt een land, een provincie, een gemeente (stad) bestuurd.Ook onze gemeente Beverwijk helpt hier aan mee en verleent dan ook toegang tot de raadszaal aan Prodemos (Den Haag) die dan het spel Democracity in die zaal neerzet en dat met 7/8 groepers gaat spelen.
Bij elke sessie van dat spel wordt er ook gevraagd aan de zittende raadsleden en/of steunfractieleden om een bijdrage te leveren aan deze ochtend. Die bijdrage bestaat altijd uit aan het einde van de sessie vragen te beantwoorden die leven onder de leerlingen van de school die het spel gespeeld hebben.
Je kan ervoor kiezen om na elf uur (einde pauze) te komen en dan aan te schuiven of je kan het geheel van het begin meemaken en zien hoe de leerlingen met elkaar gaan nadenken en debatteren. Ik kies altijd voor optie twee omdat je dan ook een beetje de sentimenten mee krijgt van wat er in zo'n schoolklas leeft.
Het spel is best ingewikkeld maar wordt stap voor stap uitgelegd door kundige begeleiders.De bedoeling is dat de jongeren zich verdelen in groepen, dan een partij vormen, die partij een naam geven, een slogan bedenken, kunnen vertellen wat hun standpunten zijn en waarom zij zo denken en dan de verschillende taken verdelen. Zo is er een voorzitter, secretaris, woordvoerder en de rest is/zijn raadsleden al naar gelang de groepsgrootte.
|
Voorzittershamer |
Als dat allemaal geregeld is, gaan zij samen een stad bouwen. Elke partijlid krijgt de gelegenheid om een gebouw te kiezen, alle denkbare gebouwen en middelen die in een stad nodig kan hebben staan rondom een speelveld(plattegrond van een stad). Het varieert van alle geloofshuizen, zwembad, fabrieken, ziekenhuis tot aan allerlei middelen om te verduurzamen zoals zonneweides en windmolens. In verschillende rondes gaan zij met elkaar de strijd aan om, met goede of minder goede argumenten, te zorgen dat hun gebouw in de stad mag komen te staan. Zij stemmen daarover en hierbij geldt altijd dat de meerderheid van stemmen wint.
Het verschilt per klas hoe goed dat gaat maar je bent er altijd wel verbaasd over welke argumenten er gebruikt worden en hoe de actualiteit een rol speelt. Vanmorgen merkte ik dat de nieuwsitems over het Gaza conflict en de asielzoekers crisis een rol speelde in de keuzes die er werden gemaakt.
Om 11.15 was ik aan de beurt en ik kreeg tientallen vragen over de werking van de gemeenteraad, of we vaak boos waren op elkaar, of we verdrietig waren als een voorstel het niet haalde, hoe lang we vergaderen, hoeveel partijen er zijn in Beverwijk. Ik kon echt aan de bak en eigenlijk hadden ze aan een kwartier niet genoeg. Maar helaas de strenge begeleider kwam tussenbeide en eindigde dit plezierig samenzijn. In vorige sessies werd steevast de vraag gesteld hoeveel verdient u als raadslid. Deze keer echter niet. Daar waren deze leerlingen niet mee bezig. Op mijn vraag of er wellicht leerlingen waren die later zelf in de politiek zouden willen gaan waren er vier van de vijftien heel positief. Ja dat wilden zij wel. En er waren een paar dames bij waarvan ik dacht dat zie ik ook wel gebeuren.
Kortom een zeer plezierige ochtend in een nog steeds koude raadszaal. Met de democratie in Beverwijk zit het in de toekomst wel goed.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten