Maatschappijleer
Vandaag moest ik voor iemand bloemen bestellen, gek dat zo'n kleine handeling je toch een heel eind terug in de tijd kan werpen. De bloemen waren voor een collega die geslaagd was en zelfs cum laude. Nee, hoor dat heb ik niet gered. Maar het deed mij denken aan zo'n 25 jaar geleden. Ik werkte bij A & A verzekeringen had het goed naar mijn zin, was het debacle van mijn eigen bedrijf te boven gekomen en had wel weer zin in de toekomst...maar wist niet hoe die eruit zou zien. Natuurlijk niet want ik ben geen toekomstvoorspeller. Op een avond wordt ik gebeld door Broer met de vraag of ik hem uit de brand kon helpen, hij zocht een extra begeleider voor een groep leerlingen die naar Parijs zouden gaan. Broer zit al jaren in het onderwijs namelijk. Eigenlijk had ik er wel zin in en zei dat ik dat wel zou kunnen regelen. Wij gingen met een stuk of 20 leerlingen en 2 docenten aangevuld met mijn persoon voor drie dagen naar Parijs, gebracht door een bus. Slapen in een hotel en overdag de hoogtepunten van Parijs bekijken. Ik maakte kennis met zijn leerlingen en met zijn collega, docente maatschappijleer. Uren heb ik met haar gepraat over het vak maatschappijleer en de mogelijkheid om, op latere leeftijd, alsnog te gaan studeren. Ik had er geen idee van. Toen we naar wat omzwervingen, 10 procent van de leerlingen in Parijs hadden gelaten, correct volgens de rekenmethode, weer op huis aangingen liet het mij niet los. Ik liet mij voorlichten op de hogeschool van Amsterdam op open avonden en liet mij verleiden tot het doen van een 21+ toets waarvoor ik examen deed in Maatschappijleer en Nederlands. Zeer tot mijn verbazing en zeker tot trots van mijn ouders slaagde ik daar voor.
Het Kohnstamhuis in de Wibautstraat |
Daarna was de keuze snel gemaakt, geschiedenis of maatschappijleer? Ik had altijd gezegd dat ik niet voor de klas ging staan maar dat de studie mij zeer interessant leek. Bij de keuze liet ik mij leiden door de veelheid van onderwerpen die maatschappijleer bestreek tegenover de diepgang van geschiedenis. Uiteraard niet gekeken naar het vak waar het werkgelegenheid betrof, ik ging immers toch niet voor de klas staan. Dus het werd deeltijd maatschappijleer op maandag.
De eerste dag was ik in de zevende hemel, bijna veertig jaar en dan een studie mogen doen. Erbij horen in de grote gangen met mede studenten en een stukje jeugd beleven dat ik niet gekend had want ik was na mijn 15e meteen gaan werken. Het eerste jaar was fantastisch, ik haalde mijn propedeuse, niet makkelijk want ik moest er echt voor leren maar samen met studiegroepjes en gepaard met veel zwarte koffie en heel veel stress sloegen we ons erdoor heen.
Het tweede jaar werd het anders, veel van mijn medestudenten hielden het niet vol, stapte over na het behalen van de propedeuse, het werd een andere, veel te gezellige klas met veel drank, stamkroegjes, verliefdheden en weinig examens behaald. Kortom een echt studentenleven in Amsterdam. Het was het begin van het einde...alhoewel, ik moest stagelopen ook al wilde ik eigenlijk niet voor de klas staan. Ik had ondertussen een andere, hele leuke baan gevonden en had het daar echt naar mijn zin met doorgroeimogelijkheden. Maar ja ik wilde ook mijn studie afmaken... en dan moest ik dus stagelopen. Na een snuffelstage en twee andere stages was ik om. Ik ging mijn geluk in het onderwijs beproeven. Ik was ondertussen alweer van baan veranderd met veel beloftes en mogelijkheden die uiteindelijk niet nagekomen werden. Na een gewonnen rechtszaak kon ik op mijn gemak studeren en naar een baan in het onderwijs zoeken. Nu 25 jaar later kijk ik terug, met een lach en een traan. Wat heb ik veel meegemaakt in het onderwijs, wat heb ik een leuke mensen leren kennen en wat ben ik trots op wat mijn leerlingen hebben bereikt. Vandaag werd ik namelijk ook aangesproken door een oud-leerling, die ik in 2008 les had gegeven. Hij is mijn nieuwe collega op de mavo ..docent maatschappijleer.
Methode maatschappijleer van Essener |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten